torsdag 5 februari 2009

Mera jugendglas


Man borde alltid skriva upp allting som man vet. Jag har faktiskt vetat vid vilket glasbruk den vita vasen med grön bård nertill är tillverkad. Men tyvärr, det har jag nu glömt. Jag antar att jag sett det på någon auktionslista, som naturligtvis inte mera finns tillgänglig på nätet. Vad lär vi oss av detta, jo skriv alltid upp allt du får reda på om någon antikvitet.

Jag är mina föräldrar evigt tacksam för att de ägnade sina pensionsdagar till att skriva ner dels vår släkthistoria (min mamma hade släktforskning som hobby), och sedan skriva böcker om alla föremål de hade hemma. På det här sättet vet nu vi efterlevande vilka saker som gått i släkten, och vad de själva har köpt i antikvitetsväg och naturligtvis finns deras "knowledge" om föremålen kvar.

2 kommentarer:

Ruben sa...

Vackra vaser! Måste säga, att jag aldrig sett någon vas överhuvudtaget med en form som vasen till höger. Den måste vara unik? Formen på vasen till vänster känns bekant, en typisk jugendform. Vilka rariteter du har! /Ruben

Bea sa...

Vasen till vänster fångar mitt intresse i första anblick, men båda är vackra.
Vilket fint jobb dina föräldrar satt ner på att skriva anteckningar över ägodelarna och detsamma kunde man tänka sig över gamla fotografier.
Trevlig kväll1 /bea