onsdag 4 mars 2009

Sigill ifrån jugendtiden


Bland med mina prylar finns det naturligtvis ganska mycket grejer som man egentligen inte mera använder idag, till dem hör naturligtvis sigillen.
Det är egentligen lite synd att brevskrivning i gammaldags bemärkelse inte mera förekommer. Vad finns det kvar som berättar så mycket om svunna tider som just brev.
Vi upplever alltid nostalgi då vi ser ett vackert gammalt brev.
Nu skall vi föreställa oss vad som ger en bild av vårt liv idag om hundra år!
En cd, som knappast fungerar.. färgfotografier som har förstörts, medan gammaldags svartvita ifrån ett sekel tidigare nog finns kvar!
Naturligtvis har ju museiverk världen över sett till att det finns kvar dokumentation också ifrån vår tid, men jag menar sådant som de flesta kan hitta hemma i sina lådor idag.
Ibland undrar man om utvecklingen egentligen har gått framåt!

2 kommentarer:

Ruben sa...

Men, har du ALLT i jugend???? Tycker faktiskt inte muséer är speciellt bra på att dokumentera. Ofta samlar de på väldigt udda saker. /Ruben

Mimi sa...

Egentligen så tror jag att svaret är ja! I princip så har jag nästan allt i jugend. Vad jag menade är väl närmast att de ser till att filmer och bilder hålls uppdaterade på gängse teknik efter bästa förmåga. Min syster är museichef på ett hembygdsmuseum och jag har lite följt med vad åtminstone de sysslar med!