måndag 23 mars 2009

Keramikern Friedl Holzer Kjellberg



En av de främsta finländska keramikerna enligt mej, är den i Österrike födda Friedl Holzer Kjellberg (1924-93). Hon knöts till Arabia redan som 19-åring, genom att systern som var bosatt i Finland preliminärt talat med fabriksledningen om en arbetsplats för henne.
Hon studerade i konstindustriskolan i Graf, som på sin tid ansågs som en modern institution, med starka influenser ifrån Wiener Werkstätte, som å sin sida var inspirerad av Bauhaus.
Överst ser ni ett skrin i krakelerad fajans ifrån 20-talet. Härunder två puderdosor i metall med emaljmålning ifrån samma tid.





Den här skålen hör till hennes 50-60-talsproduktion. Från och med fyrtio-talet började hon själv blanda och provbränna sina glasyrer i fabrikens laboratorium för att få fram praktfulla nyanser i turkos och rött.
Hon belönades med en guldmedalj 1954 i triennalen i Milano där begreppet Finnish Design skapades.



Här ser ni exempel på två olika signeringar. En ifrån tiden före 1934, då hon gifte sig till namnet Kjellberg, och sedan en signering ifrån det serietillverkade risporslinet.



Om man talar om Arabia och Friedl Holzer Kjellberg, så är det ett måste att man presenterar hennes risporslin. I början av trettiotalet såg hon en liten kinesisk skål i risporslin ifrån Qianlong-perioden. Hon hade fria händer att experimentera på Arabia, och det gjorde hon också i de följande tio åren. Inte före 1942 visades det första risporslinsföremålet upp. Så småningom grundades en helt egen risporslinsavdelning på Arabia, som bäst arbetade 20 kvinnor på den avdelningen.
Risporslinet blev en succé som exporterades mycket till Sverige och mellaneuropa. Man ser ofta på de svenska auktionsverken risporslinsföremål.
Allt som allt arbetade Friedl Holzer Kjellberg i 46 år vid Arabia.




Källan till informationen i detta inlägg är ifrån en utställningskatalog som jag köpte på designmuséet i Helsingfors, då de hade en Friedl Holzer Kjellberg utställning där för ett par år sedan.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Jag kan så väldigt lite om finländska formgivare. Om man undantar de mest kända som Alvar Aalto./Ulrika

Lilla My sa...

Jätte intressant läsning jag gillar Arabias porslin och har lite smått och gott. En rosa gräddsnäck + skål för bitsocker har funderat vad den skulle kosta om man värderar den. Hittade den i min mormors hus när vi rev det. Kul med porslin! Här är det kallt i morrn -17 grader! Jag som trodde våren skulle komma, så fel man kan ha. Ha en bra dag

Bea sa...

Men så fina föremål och mycket trevligt med en lektion i den finländska konstens värld. Men..krakelering, har det skett av "tidens tand" eller hörde det till den tidens konstutformning?
Skålen föll mig i smaken och färgen är helt underbar.
Tack för den beskrivande historian! /Bea

Nicole sa...

Vackra saker!
Ganska fantastiskt att jobba så många år på samma arbetsplats, men precis som du skriver så har hon ju fått utrymme att experimentera och utvecklas som designer.
Det har kommit otroligt mycket fint från Arabia genom åren, det ska vi vara stolta över!

ewa-christine sa...

Ohhhhhhhhhhhhhhhhhh, så vackert!!
Den vita har jag första tjings på!!

Anonym sa...

Intressant! Kolla min blogg, du har fått någonting!

Anonym sa...

Oj, vilka fina grejer. Föremålen från 20-talet är ju hur fina som helst. Jag känner inte heller till finländska formgivare särskilt väl. Bra att du delar med dig!

Kaptenen sa...

Den översta är gjord av Fritz Hudler (1889 - 1982) i Diessen am Ammersee, Tyskland.