torsdag 29 januari 2009

Den danska Kähler vasen


På min gata finns två butiker som säljer gamla grejer. Den ena är en köp- och säljaffär utan någon som helst profil. Där kan man köpa allt ifrån helt "nya" grejer till riktigt spännande antikviteter. Det låter helt vansinnigt, men de här killarna har ibland haft helt otroliga saker utan att själv förstå vad de sålt. De riktiga fyndena kan man göra här. Den andra är en butik som heter art design, redan namnet visar att här talar vi om nittonhundratals design. De är förhållandevis billiga, men de vet i allmänhet i varje fall vad de säljer, men den här gången råkade de faktiskt inte veta. Herman Kählers keramik är väl inte alltid så väldigt spännande, men han har nog haft några väldigt seriösa namn som designat för honom, bl.a. Theodor Bindesböll och Otto Eckmann. Min vas tycker jag har ett spännande mönster och den torde vara gjord i början av 1920-talet. Vem som är dess upphovsman vet jag inte. Själv är jag väldigt förtjust i den.

3 kommentarer:

Ruben sa...

Grattis till ditt fynd! Att göra fynd är inte det lättaste, de vet nog vad de ska ta, i regel för mycket! Intressant mönster, förstår att du är förtjust i din vas. Själv skulle jag aldrig ha fattat, att den är så gammal. /Ruben

ewa-christine sa...

Mycket fin och att ha "ett gott öga" lönar sig i det långa loppet både som ögonfägnad och annat. Grattis.

Bea sa...

Vilket underbart fynd du gjort!
Gillar vasen!
Själv brukar jag kolla igenom "loppisar" och antikvitetsaffärer i mån av möjlighet, man vet aldrig vad man hittar, men för det mesta är de väldigt prismedvetna :)
Här lär man sig mycket på din sida!
Trevlig helg! /Bea